Mostra personale di Luigi Coppola
A cura di Lucrezia Cippitelli, Paolo Mele, Claudio Zecchi
KORA - Centro del Contemporaneo (Castrignano de' Greci, Italy)
Le Riarborescenze sono i segnali botanici che ripartendo dalle piante e dal suolo – e quindi da una relazione biunivoca con essi – possono accompagnare la rigenerazione e la riparazione dei terreni: e per questo Luigi Coppola ci ricorda: “Se non abbiamo fiducia della terra sotto i nostri piedi, a cosa possiamo dare fiducia?”.
Riarborescenze, riunisce due percorsi di ricerca e produzione artistica, Ex Situ e Vinculum, negli spazi espositivi del Palazzo Baronale De Gualtieriis sede di KORA e nelle strade di Castrignano dei Greci dal 15 luglio al 19 novembre.
La mostra è la prima personale dell’artista, che mette in connessione i due percorsi sviluppati parallelamente in due contesti geografici e socio-politici distanti: il Katanga nella Repubblica Democratica del Congo e le terre del Salento, idealmente connessi da una storia di sfruttamento e degrado del territorio e la necessità di intervenire attraverso azioni riparatrici collettive a partire da una rinnovata sensibilità e alleanza con le piante e le forze della natura.
La natura ha la forza di riemergere e trasformare, ed i vinchi (i polloni, rami che si ergono vicino ai tronchi degli ulivi malati ed abbandonati a se stessi, dai quali il titolo dell’opera VInculum), sono il segno di queste possibilità rigenerative. Luigi Coppola vede negli appezzamenti di terra, per la maggior parte oramai abbandonati, una possibilità di risorgere a partire dalla natura e dalle sue vie di ricostruzione. Un processo rigenerativo nel quale l’artista propone agroforeste o giardini coltivati assecondando la relazionalità tra ecosistemi di piante diverse, l’agricoltura naturale, che rende i terreni forti, fertili, in grado di proteggersi e di sostenere le diversità botaniche che convivono. Vinculum immagina la convivenza con l’epidemia, con la malattia, come possibilità: non necessità di estirpare, bruciare, capitozzare gli ulivi, ma utilizzare la forza generativa della materia organica accumulata per centinaia di anni da queste straordinarie piante.
Le opere di Vinculum, dipinti e disegni su tela appositamente realizzati, sono presentate nelle vie di Castrignano, inserendosi come nuove icone all’interno delle edicole votive, vuote, di Palazzo De Gualtieris e del paese intero, in un percorso che vuole rendere iconiche le piante, i gesti riparatori, i suoli, le radici. Un free press prodotto dall’artista è parte integrante del lavoro, un gesto di pedagogia radicale che vuole non solo approfondire gli immaginari suggeriti dall’artista, ma anche condividere una riflessione e una metodologia sensibile per pensare la crisi come opportunità.
Ex-Situ, trasporta in Puglia un’opera articolata ed in fieri che l’artista ha concepito e sviluppato nella Repubblica Democratica del Congo coinvolgendo artisti, scrittori, attori culturali e scienziati raccolti intorno agli Ateliers Picha. Avviato nel 2021 attraverso una serie di laboratori mirati a studiare gli intrecci tra storia urbana coloniale ed inquinamento del territorio, Ex-Situ si è svolto come indagine scientifica e poetica sfociata nella volontà di immaginare una possibile progettualità a lungo termine di riparazione – di una terra danneggiata dall’estrazione mineraria e di una società violentata dalla storia coloniale e postcoloniale. Presentato durante la “7a Biennale di Lubumbashi – Toxicity”, il progetto ha visto la distribuzione in città di un free press e l’installazione di dodici arazzi nell’atrio monumentale dell’Istituto di Belle Arti di Lubumbashi. I dodici arazzi illustrano dodici piante, scelte simbolicamente come possibile strumento di “riparazione” delle terre (grazie alle proprietà fitorimediative) e di una società impoverita dal modernismo occidentale e dalla cesura tra uomo e natura imposta dalla colonialità.
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Riarborescences are the botanical signals that by restarting from plants and soil – and thus from a biunivocal relationship with them – can accompany the regeneration and repair of soils: and this is why Luigi Coppola reminds us, “If we do not trust the earth under our feet, what can we trust?”
Riarborescenze, brings together two paths of artistic research and production, Ex Situ and Vinculum, in the exhibition spaces of Palazzo Baronale De Gualtieriis home of KORA and the streets of Castrignano dei Greci from July 15 to Nov. 19.
The exhibition is the artist’s first solo show, which connects the two paths developed in parallel in two distant geographical and socio-political contexts: Katanga in the Democratic Republic of Congo and the lands of Salento, ideally connected by a history of land exploitation and degradation and the need to intervene through collective restorative actions starting with a renewed sensitivity and alliance with plants and the forces of nature.
Nature has the power to re-emerge and transform, and the vinchi (the suckers, branches that rise near the trunks of olive trees that are diseased and abandoned to themselves, hence the title of the work VInculum), are the sign of these regenerative possibilities. Luigi Coppola sees in the plots of land, for the most part now abandoned, a possibility of resurgence starting with nature and its ways of reconstruction. A regenerative process in which the artist proposes agroforests or gardens cultivated by indulging the relationality between ecosystems of different plants, natural agriculture, which makes the soils strong, fertile, able to protect themselves and support the botanical diversity that coexist. Vinculum imagines coexistence with epidemic, with disease, as a possibility: no need to uproot, burn, capitozzare olive trees, but to use the generative force of organic matter accumulated over hundreds of years by these extraordinary plants.
Vinculum’s works, specially made paintings and drawings on canvas, are presented in the streets of Castrignano, inserting themselves as new icons within the votive, empty aedicules of Palazzo De Gualtieris and the entire town, in a path that aims to make plants, restorative gestures, soils, and roots iconic. A free press produced by the artist is an integral part of the work, a gesture of radical pedagogy that aims not only to deepen the imagery suggested by the artist, but also to share a sensitive reflection and methodology to think the crisis as an opportunity.
Ex-Situ, transports to Puglia an articulated work in progress that the artist conceived and developed in the Democratic Republic of Congo involving artists, writers, cultural actors and scientists gathered around Ateliers Picha. Launched in 2021 through a series of workshops aimed at studying the intertwining of colonial urban history and land pollution, Ex-Situ unfolded as a scientific and poetic investigation that resulted in the desire to imagine a possible long-term project of reparation – of a land damaged by mining and a society raped by colonial and post-colonial history. Presented during the “7th Lubumbashi Biennial – Toxicity,” the project involved the distribution of a free press in the city and the installation of twelve tapestries in the monumental atrium of the Lubumbashi Institute of Fine Arts. The twelve tapestries illustrate twelve plants, symbolically chosen as a possible means of “repairing” the land (thanks to phytoremediation properties) and a society impoverished by Western modernism and the break between man and nature imposed by coloniality.
Flanking the tapestries are some copies of the free-press produced and distributed in Lubumbashi on the occasion of the Biennial, and the volume EX SITU Compatible avec la vie. Plantes pour un monde qui attends de germiner, recently published by Kunstverein (Milan), which collects in a series of texts, the research and reflection work carried out over two years by the artist together with an international network of people who contributed to the project. The book is designed as a tool, an invitation to become allies, to question the complexities and opportunities of the crisis.
Vinculum and Ex-Situ are at the heart of this first solo exhibition by Luigi Coppola at Kora, which aims to highlight the close relationship between artistic planning, long-term relationship with territories and the self-healing potential of lands. Both projects are in fact centered on restorative gestures, starting from the crises of two territories and their histories, which are different but parallel. This is not a descriptive approach, but the sharing of an imaginary and the possibility of activation through a series of concrete actions, the “getting our hands on it,” starting from what is considered sterile (even if it is not) to generate new life, new economies, new ecosystem relationships.
*tutte le foto Curtesy Annalisa Lazoi
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